SEO
24-01-2024

Verbeter jouw onderwerpregel met deze 10 stappen

Robin Wientjes
Robin Wientjes
SEO specialist & Eigenaar

Jouw onderwerpregel. Zo ongeveer het belangrijkste onderdeel van je mail. Zonder een goede onderwerpregel, is de kans kleiner dat je e-mail wordt geopend.

Als je e-mail niet geopend wordt, wordt er niet geklikt. Als er niet geklikt wordt, wordt er niet geconverteerd. En daar gaat het uiteindelijk toch om. Maar de concurrentie is gigantisch. Zo ontvangt de Nederlander gemiddeld zo’n tachtig mails per dag. Maar hoe zorg je ervoor dat je een onderwerpregel schrijft waardoor je mails geopend worden? Joep vertelt het in deze blog.

1. Lengte van je onderwerpregel

Het aantal karakters van de onderwerpregel is van groot belang bij een goede weergave. Hoeveel tekens een onderwerpregel maximaal mag bevatten voordat deze wordt afgebroken, is per e-mail client afhankelijk. Ook per device is de lengte variabel. Zo toont een telefoon met een Android besturingssysteem bijvoorbeeld minder tekens dan een Windows phone. Maar een Windows phone toont op haar beurt weer minder tekens in portret-modus dan in landschap-modus.

Omdat je e-mail op verschillende devices met verschillende besturingssystemen en in verschillende e-mailclients binnenkomt, is het belangrijk dit goed te testen. Hier zijn allerlei geschikte tools voor te vinden. Zorg er in ieder geval voor dat je de belangrijkste informatie van je boodschap in het begin van je onderwerpregel plaatst, zodat dit altijd zichtbaar is.